Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Kultura

2008.06.05 g. 10:10

"Maestro" czyli śmierć w starych dekoracjach

Najbliższe spektakle - 6 - 9 czerwca
Orland Steinberg - stuletni skrzypek, Żyd i światowej sławy wirtuoz przyjeżdża w 1982 roku do Polski z pożegnalnym koncertem. Władze PRL-u chcą wykorzystać Mistrza do podbudowania wątłej reputacji międzynarodowej, fundują mu pobyt w dawnej siedzibie Branickich pod troskliwą opieką esbeków, szemranych urzędników i pięknej studentki.

Również goście psują wirtuozowi sentymentalną podróż i zmuszają go do rozrachunku z własnym życiem.

 

Najważniejsze pytania skierowane do Orlanda brzmią:

 

  • Czy jego życie miało sens?
  • Czy w XX wieku postawa artysty oddanego wyłącznie muzyce nie jest tchórzostwem?

 

W głównej roli wystąpi

 

  • Zdzisław Wardejn,

 

w pozostałych:

 

  • Julia Balsewicz,
  • Cezary Łukaszewicz,
  • Piotr Kozłowski,
  • Mikołaj Muller,
  • Paweł Pabisiak,
  • Magda Popławska,
  • Ewa Szykulska,
  • Karol Wróblewski,
  • Michał Żurawski.

 

Scenografia:

 

  • Magda Maciejewska,

 

muzyka:

 

  • Jan Duszyński,

 

światło:

 

  • Rafał Paradowski.

 

Reżyserka Anna Smolar o przedstawieniu:

 

Jest to spektakl o sumieniu. O wielkości i pysze artysty, o jego odpowiedzialności wobec innych. Każda z pozostałych postaci dramatu pozwala zadać pytanie o tożsamość, o wierności wobec siebie, marzeń czy wartości, z których jest zbudowany człowiek. Te postaci pozwalają opowiedzieć o różnych ważnych sprawach – Polsce i jej demonach (lustracja), roli artysty w społeczeństwie, Marcu 1968 i jego konsekwencjach oraz o zachwianej żydowskiej tożsamości. Jest to spektakl o muzyce, miłości do niej i bólu tworzenia. O sztuce, jako jedynej kochance i religii, w obliczu śmierci. Większość bohaterów sztuki to niespełnieni artyści, złamane losy. Z tego tła zdecydowanie wybijają się dwie postaci - doktor Ulman, bohater powstania w getcie, opozycjonista i kardiolog (pierwowzorem postaci jest Marek Edelman) oraz Grad – młody utalentowany skrzypek, który w imię działalności opozycyjnej rezygnuje ze swojej kariery. I to konflikt między ich altruistyczną postawą a postawą wirtuoza jest najistotniejszy w sztuce. Wbrew pozorom nie jest to problem anachroniczny, bo pytanie - „Czy sztuka powinna służyć sama sobie, czy podporządkowywać się wyższym celom?” - jest ciągle aktualne.

 

Zapraszamy do Laboratorium Dramatu przy Olesińskiej 21

Tel. 0 663 741 903

 

rezerwacja@tat.pl



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy